Aktuality

V neděli 27. října uvede Pražský komorní balet nový večer s názvem Carmina Vetera (Staré písně) v choreografii Petra Zusky. V komponovaném představení na motivy lidových písní se objeví tři Zuskovy starší choreografie: 'Ej Lásko', 'Lyrická' a 'Růže', které vznikly pro různé soubory a příležitosti mezi lety 2008 - 2010, a jedno zbrusu nové dívčí sólo s názvem 'Fo(u)r One', jež bude mít na konci října v Divadle na Vinohradech světovou premiéru. 

Petr Zuska, tvůrce evropského formátu a bývalý dlouholetý šéf Baletu Národního divadla, je od nové sezóny rezidenčním choreografem Pražského komorního baletu. Pro soubor již letos vytvořil úspěšnou inscenaci Kytice na motivy Erbenovy stejnojmenné sbírky.

vstupenky na 27.10. DnV : https://www.divadlonavinohradech.com/divadelni-hra/CARMINA-VETERA?fbclid=IwAR2QyR3y7z0-HllKLG-x-oGutEy6fLFc_OHaWMcd8BN8eZA1ZWYUzbnwh3Y

vstupenky na 3.11. Most : http://www.divadlo-most.cz/cz/nas-repertoar-detail/?nazev=prazsky-komorni-balet-carmina-vetera-ii-premiera&id=795713&fbclid=IwAR0at8PrvYENsbZpd3b9ddH-mzbw1SnhZbi71xJn0FwMjXSudDCugG1AuHUhttp://www.divadlo-most.cz/cz/nas-repertoar-detail/?nazev=prazsky-komorni-balet-carmina-vetera-ii-premiera&id=795713&fbclid=IwAR0at8PrvYENsbZpd3b9ddH-mzbw1SnhZbi71xJn0FwMjXSudDCugG1AuHU 


LETEM SVĚTEM       10.11. Divadlo na Vinohradech

  Nový projekt BBP navazuje na předchozí představení: Vítej na světě. Zatímco v předchozím choreografickém pásmu byl ústředním tématem člověk, jeho narození a zrání do dospělosti, v novém projektu je ústřední téma: lidé na celém světě.
   Svět nás provází od rána do večera, od dětství do stáří - je protějškem našeho bdělého vědomí, nikdy se ho nemůžeme zbavit. Jan Patočka si všiml, že český pojem "svět" souvisí se slovem světlo, pro Řeky byl svět: kosmos, tedy krása a řád, latinské mundus znamená čistý, anglické world znamená lidský věk, pokolení.
"Na svět nepřicházíme do samoty, ale mezi jiné lidi a jejich přičiněním. Chci-li s někým mluvit, musím překlenout propast a rozdíl mezi mým a jeho světem." (Jan Sokol)
   V současné době jsou příležitosti pro dělání věcí "od srdce" velmi redukovány. Náš večer by měl diváky přesvědčit, že ještě stále stojí za to hlouběji poznat a pochopit jaký svět nás to vlastně obklopuje, že přes rozdílnosti je tu společný základ.
     "Kdo miluje doopravdy, ve své lásce k určité osobě miluje celý svět." (Erich Fromm)
Realizovat takový projekt se studenty, kteří se tanečnímu řemeslu teprve učí, vyžaduje spolupráci, trpělivost a kreativitu od všech zúčastněných: nejen od studentů, ale především od přizvaných profesionálů a v neposlední řadě od všech dospělých, kteří s realizací pomáhali.
Děkujeme za spolupráci.
Za autorský tým
Vlasta Schneiderová 

    V zájmu zvýšení povědomosti o tanci mám několik intimní produkčních informací pro "fajnšmekry": celková délka programu: 100 minut, počet účinkujících: cca 25, stavba scény: 6 hodin, bourání: 2 hodiny, rozpočet: 1,2 mil. Kč, plánovaný počet repríz: 85, v sezónách 2019 - 2022.

Antonín Schneider, manager, dramaturg



Cena Thálie 2018

Dámy a pánové, chtěli bychom s vámi sdílet velký úspěch našeho absolventa, Dominik Vodička. O víkendu vyhrál cenu Thálie 2018 za nejlepší mužský výkon v kategorii tanec a pohybové divadlo.
Dominik byl dlouholetým členem našeho školního uměleckého souboru Balet Praha Junior a úspěšný absolvent naší školy - Taneční centrum Praha - konzervatoř - gymnázium. Jsme velice hrdí, když vidíme, jak se našim studentům daří.
Gratulujeme ti, Dominiku.


Závěrečné představení 2019

blíží se poslední představení v tomto školním roce. Závěrečné představení se bude konat 23.6 od 19,00 hod. v divadle ABC.

Vstupenky zde: https://www.mestskadivadlaprazska.cz/inscenace/300/tanecni-centrum-praha-konzervator-gymnazium-zaverecne-predstaveni-2019/


25. výročí vzdělávací koncepce 

"konzervatoř - gymnázium"


Praha, 29. dubna 2019: když jsme 1. září 1994 otevřeli první 1. ročník osmiletého denního studia, "centrum" mělo za sebou již 33 let bouřlivého vývoje - většinou v socialistickém undergroundu. Moderní pojetí výuky scénického tance zaváděli postupně od roku 1961 již naši učitelé pod hlavičkou Vysokoškolského uměleckého souboru - musím jmenovat Františka Pokorného, Ivanku Kubicovou a Jana Hartmanna. Od roku 1980 - již pod tichou, ale účinnou záštitou Univerzity Karlovy - jsme začali vedle unikátního uměleckého tělesa budovat vzdělávací instituci s důsledně eklektickým pojetím výuky tanečních technik a příslušné scénické praxe, přísně dělenou věkově a výkonnostně. Pod novým názvem Taneční centrum Univerzity Karlovy jsme čerpali metodické a dramaturgické impulzy téměř výhradně ze "západního" zahraničí - vzhledem k politické situaci nebyla žádná šance na zařazení do školské sítě nebo jakékoliv dotace. Nelze říci, že jsme byli nejlepší, protože jsme byli dlouhá léta jediní - nicméně postupně se takto nastartovala celá nová generace tanečních učitelů interpretů i tvůrců, bylo to velmi důležité období experimentů, pokusů, omylů, bojů za přežití a nezávislost ...... a úspěchů!

Počátkem 90. let jsme tedy byli velmi dobře připraveni na "nový svobodný svět" a opět s pomocí zahraničních expertů jsme - překvapivě stále ještě velmi složitě - prosadili vzdělávací koncepci "konzervatoř - gymnázium". Zde musím jmenovat Jiřího Kyliána, který osobně i prostřednictvím své nové nadace zajistil naší kultuře a školství pečlivý audit všech silných a slabých stránek, příležitostí vývoje a hrozeb stagnace. Do uměleckého školství vyslal významného amerického odborníka Benjamina Harkarvyho, který provedl přísné hodnocení našeho dosavadního vývoje i odvážných vizí a definitivně nás nasměroval k založení vlastní nezávislé školy. Z domácích partnerů musím jmenovat autorku celé koncepce Vlastu Schneiderovou a také Pavla Šmoka, který jako předseda první správní rady Tanečního centra Praha doslova protlačil celý projekt na (tehdy ještě zcela dezorientovaném) Ministerstvu školství proti (tehdy ještě velmi silné) ortodoxní školské lobby.

V té době naprosto logicky visely ve vzduchu dvě zásadní otázky, které jsme brali nesmírně vážně a občas je musíme vysvětlovat dodnes: "Proč chcete tanečníkům vnucovat tak rozsáhlé všeobecné a odborné teoretické vzdělání a proč kombinujete tolik tanečních technik a tolik scénické praxe a repertoáru ..... je to vůbec třeba a pomůže to nějak tanečnímu umění?" A druhá otázka: jak chcete (proboha) to všechno stihnout a zajistit místo, vybavení a prostředky na tak nadstandardní výuku - při mizerném prostorovém zázemí uměleckého školství v Praze, zcela nevybavených divadlech v celé ČR a pouze s běžnou konzervatorní dotací ministerstva školství?"

Na většinu těchto otázek dnes již známe přesné odpovědi, na některé budeme hledat správná řešení vlastně neustále - to je kouzlo učitelské a tvůrčí práce při výchově mladých uměleckých osobností. Základní teze koncepce znějí logicky - až banálně, přesto tato koncepce představuje po dvaceti pěti letech existence významný impulz, jakýsi mezník, ve vývoji uměleckého školství, protože předpokládá kvalitní všeobecné a odborné vzdělání pro konzervatoristy - tedy pro mimořádně talentované děti, které

se tradičně věnovaly především rozvoji svého talentu a mistrovským řemeslným dovednostem ve zvoleném oboru ..... a zdánlivě nezbytně rezignovaly na intelektuální složku vzdělání a komplexní rozvoj osobnosti. Tento začarovaný kruh "přístupu k umělcům" se snažilo v posledních 200 letech, kdy vznikla evropská síť konzervatoří, rozbít již mnoho kolegů před námi včetně velkých uměleckých osobností, ale dosud nikdy se to úplně nepodařilo - přesto, že důsledky, resp. vliv na kvalitu řady uměleckých oborů i kultury jako celku jsou fatální.

A přitom je to tak prosté - chceme v oblasti tanečního žánru vlastně jen dovést k dokonalosti kultovní slogan, který již v polovině 19. století zformuloval směrem k rodící se evropské tělovýchově Dr. Miroslav Tyrš: "V zdravém těle, zdravý duch".

Děkujeme všem našim spolupracovníkům, absolventům, studentů a partnerům - držíme palce vám všem i Tanečnímu centru Praha do dalšího čtvrtstoletí!


Taneční učitelé roku 2019

Kvalita taneční výchovy v žákovských věkových kategoriích má pro náš žánr výjimečný - doslova existenční - význam, proto musíme o tyto taneční učitele, a většinou současně tvůrce, výjimečně pečovat. V této oblasti sledujeme také řadu problémů, nejasností a předsudků, které můžeme odstraňovat pouze neustálou konfrontací a diskusí. Musíme zajistit prostor pro tato "setkávání při práci", naučit se vést odborný a otevřený dialog a také společně chránit základní kvality tanečního žánru a jeho školství před negativními vlivy komerce, konzumu a amaterismu.
Chceme se důsledně zaměřit na vyhledávání a správnou motivaci chlapecké, resp. klukovské populace pro taneční vzdělávání. Důraz budeme klást také na kvalitní prezentaci pedagogické práce - nestačí mít pouze skvělý soubor a zajímavý repertoár ...veřejnosti to také musíme inteligentně, vkusně... a dostatečně agresivně... sdělit. Pro tyto cíle chceme, resp. musíme, vytvořit potřebné odborné, produkční a společenské podmínky.
Vstupenky na místě za 100 kč nebo objednávejte na tcp@tanecnicentrum.cz


Baby Balet Praha uvede světovou premiéru
celovečerního rodinného tanečního divadla "Letem světem"

Světová premiéra představení Letem světem proběhne ve středu 29. května 2019 od 19,00 hodin v divadle Hybernia v Praze. Pro Baby Balet Praha, který letos slaví 15. výročí založení, je to již třetí celovečerní titul, který sleduje jednotící ústřední téma a dramaturgickou linii pro nejmladší budoucí profesionály - studenty 3. - 5. ročníku TCP. Svět je rozdělen do dvou jednání a devíti "obrazů": Severní Evropa, Jižní Evropa, Západní Evropa, Střední Evropa, Asie, Afrika, Jižní a Severní Amerika a "doma". Každý obraz obsahuje 2 - 4 taneční etudy, které pohybovým slovníkem, hudbou, kostýmy a počítačovou animací - projekcí prezentují příslušnou etnickou oblast. Pořadem provází virtuální moderátor - natočený hlas - který pozve diváka do následujícího "světa" a připomene specifika každé této oblasti, především z hlediska kulturního.

Letem světem má - stejně jako předchozí tituly - zájezdovou verzi pro produkci projektu: "Invaze tance do regionů". Autorkou námětu a scénáře je Vlasta Schneiderová, choreografii jednotlivých obrazů si rozdělili stálí tvůrci a pedagogové TCP Tereza Hloušková, Pavla Königsmarková a Vlasta Schneiderová. V zájmu zvýšení povědomosti o tanci máme několik intimní produkčních informací pro "fajnšmekry": celková délka programu = 100 minut, počet účinkujících = 22, stavba scény = 6 hodin, bourání = 2 hodiny, rozpočet = 1,2 mil. Kč, plánovaný počet repríz = 85 v sezónách 2019 - 2022.

Slovo scénáristky: nový projekt BBP pro sezónu 2018/19 navazuje na předchozí představení: Vítej na světě. Zatímco v předchozím choreografickém pásmu byl ústředním tématem člověk, jeho narození a zrání do dospělosti, v novém projektu je ústřední téma: lidé na celém světě.

Svět nás provází od rána do večera, od dětství do stáří - je protějškem našeho bdělého vědomí, nikdy se ho nemůžeme zbavit. Nebude to systematický zeměpisný průvodce. Taneční etudy, prostřednictvím hudby z jednotlivých částí světa, přiblíží charakter, životní styl a kulturu lidí, kteří v příslušném kraji žijí. Stylizovaný pohyb - tanec a hudba zprostředkují veskrze lidské prožívání, sdílenou radost, starost, víru, naději, touhu...

Průvodní slovo doplní charakteristiku obyvatel jednotlivých regionů o zeměpisné, historické či kulturní zajímavosti. Počítačová animace na projekčním horizontu podpoří vstup do dalšího světa i vizuálně - typickými symboly právě navštíveného prostředí, kultury, země.

Jan Patočka si všiml, že český pojem "svět" souvisí se slovem světlo, pro Řeky byl svět: kosmos, tedy krása a řád, latinské mundus znamená čistý, anglické world znamená lidský věk, pokolení. "Na svět nepřicházíme do samoty, ale mezi jiné lidi a jejich přičiněním. Chci-li s někým mluvit, musím překlenout propast a rozdíl mezi mým a jeho světem." (Jan Sokol)

V současné době jsou příležitosti pro dělání věcí "od srdce" velmi redukovány. Náš večer by měl diváky přesvědčit, že ještě stále stojí za to hlouběji poznat a pochopit jaký svět mě to vlastně obklopuje, že přes rozdílnosti je tu společný základ: "Kdo miluje doopravdy, ve své lásce k určité osobě miluje celý svět." (Erich Fromm)  

Lístky k dostání na :  https://goout.net/cs/listky/letem-svetem/wlme/?ref=hybernia.eu

                                   https://www.ticketportal.cz/event/Letem-svetem?idp=-1524740

                                                                                              




Mezinárodní týdny tance 2019 

GALA 

Hybernia 30. dubna 2019 od 19,00 hodin

Ve všech dosavadních třiceti dvou ročnících festivalu jsme se snažili vždy shromáždit nejkvalitnější komorní ukázky z "moderního" repertoáru profesionálních - tedy kontinuálně a systematicky pracujících uměleckých těles. Jedině takové instituce jsou schopné shromáždit perspektivní a kvalitní tvůrce, inscenační a produkční týmy a interprety a vytvořit jim stabilní inspirativní prostředí a korektní pracovní a sociální podmínky. Taková umělecká tělesa mohou účinně napravovat vážná traumata: obecnou POVĚDOMOST o tanečním žánru a DOSTUPNOST tanečního divadla na rozsáhlých územích ČR. 

Takže letošní "úroda": zahraničním hostem je Royal Fehervár Ballet - nový umělecký koncept Attily Egerháziho, kterého známe už dvacet let ze spolupráce s Baletem Praha Junior, kromě toho strávil sedm let na českých jevištích při transformaci Baletu Jihočeského divadla. Poprvé se podařilo shromáždit zástupce všech tří Národních divadel - všechno jsou to fragmenty z kmenového repertoáru: Brno představí práce svého uměleckého šéfa Mária Radačovského (Slovensko), Ostrava Jiřího Pokorného (Nizozemí), a Praha Maura Bigonzettiho (Itálie). Juniorské umění bude reprezentovat - stejně jako v minulých ročnících - Bohemia Balet Taneční konzervatoře hl. m. Prahy s premiérovým dílem své rezidentní  choreografky Berangére Andreo (Francie) a Balet Praha Junior Tanečního centra Praha, konzervatoře - gymnázia s dvěma ukázkami z kmenového repertoáru od Attily Egerháziho (Maďarsko) a svého absolventa Šimona Kubaně. 

Předpokládám, že takto koncentrovaný program vzbudí zasloužené emocionální zážitky, nastaví vysoko všechny potřebné laťky, znovu upevní naše představy o profesionálním tanečním divadle a probudí všechny ty plagiátorské "lepiče kroků" z baletních kuloárů i blouznivé "novodobé" performery. A opravdu "důrazně" zveme členy všech možných grantových komisí! Mimochodem, kdyby chtěl někdo vysvětlit, jak to myslím, nebo co to všechno znamená pro taneční žánr a naší další práci, můžeme to probrat hned po GALA - v rozlehlém přízemním baru (skutečně v přízemí) divadla Hybernia.

Jen pro pořádek: dva naši významní stálí partneři se nemohou letošního GALA zúčastnit, protože bude právě vrcholit příprava jejich premiér: Pražský komorní balet - 1. května ve Stavovském divadle a Dekkadancers - 4. května na Jatkách 78 ...... držíme palce!




Ve čtvrtek 25. dubna 2019 od 19,00 hodin proběhne v divadle Komedie v rámci tradičních "Mezinárodních týdnů tance" (33. ročník) představení


"Happening tanečních konzervatoří"

Opět to bude volná přehlídka umělecké tvorby budoucích mladých profesionálů shromážděných v tanečních konzervatořích - zúčastní se všechny z ČR a tradičně i bratislavská .... a jako překvapení zřejmě i další.

Na jevišti budou nejen nejlepší interpreti vyšších ročníků - to by měla být samozřejmost, ale stále častěji se jako tvůrci prezentují mladí taneční pedagogové a dokonce i studenti. To je pro nás - staré bardy tanečního umění druhé poloviny 20. století, velmi příjemný trend. Těšíme se na novou krev, moderní náměty, inscenační nápady, odvážné technologické experimenty, scénické efekty ..... samozřejmě při důsledném zachování toho základního tanečního (baletního!) řemesla - techniky - výrazu - invence - juniorského odhodlání - nepředstíraného zaujetí - prostě na prezentaci mladých uměleckých osobnosti. 

Při této příležitosti si ale nemohu odpustit kritickou poznámku: většina těchto děl sice vzniká na zdánlivě "profesionální" školské půdě, ale jaksi "na koleni". Většina konzervatoří nemá dostatek tzv. cvičných jevišť, natož školních divadel nezbytných půdorysů, výšky stropu, scénického vybavení, kvalitní podlahy, akustických parametrů a technologického zázemí pro "simulování" divadelního provozu. To, co uvidí diváci večer v Komedii, většina tvůrců uvidí na jevišti také poprvé - na světelnou režii, aranžování prostoru a rekvizit mají vždy jen několik desítek minut, na promyšlenou inscenační práci vůbec není čas, často je to totální improvizace. Většina z tvůrců už s tím dopředu počítá, takže je to vždy takové to statečné "chudé divadlo", kde hlavní tíhu uměleckého sdělení musí nést jen tanečníkovo tělo na prázdném jevišti. Tato neprofesionalita podmínek tanečního divadla zásadně podvazuje mimořádně cenný umělecký potenciál ještě dříve, než se stihne vůbec narodit.

Je to ostudná chyba, kterou musíme zřizovatelům a politikům začít důrazně připomínat ...... nejlépe hned v divadle, hned jak skončí potlesk, určený všem, kteří to jsou ochotni pořád dokola snášet! Je to stejně absurdní situace, jakoby fotbalový tým celý týden poctivě trénoval na volejbalovém hřišti s hokejovou brankou .... a pak diváci jaksi samozřejmě očekávali, že bude v neděli zářit na Spartě!? Každé takové taneční představení v České republice je malý zázrak - pojďme s tím - proboha - už něco udělat! Kdyby chtěl někdo ověřit, jak vypadají skutečné konzervatoře alespoň ve Střední Evropě - viz odkaz na webu TCP: http://www.tanecnicentrum.cz/Nove_sidlo_TCP.htm



Stručná zpráva o přijetí Jiřího Kyliána do francouzské Académie 
des beaux-arts.

 Slavnost se konala v Palais de l´Institut de France - přes Seinu přímo proti Louvru. Kruhová aula pod centrální kopulí, s velkoplošnými obrazovkami, je místo přímo předurčené k těmto slavnostním příležitostem: pohodlná sedadla v soustředných kruzích jsou doplněna malou katedrou pro tři předsedající členy Académie a pultíkem pro řečníka. Prostor z jedné čtvrtiny zaplnili akademici a ze tří čtvrtin představitelé evropského tanečního umění, lidé spjatí s Kyliánovou, zatím přesně padesátiletou, uměleckou kariérou. Vedle choreografických hvězd jako Mats Ek a Nacho Duato jsme mohli vidět mnoho osobností jeho "rodného" Nederlands Dans Theater 1, 2 i 3, tanečníky z dalších špičkových evropských divadel, kde pracoval a kde zanechal výraznou uměleckou stopu. Také česká umělecká komunita byla reprezentativní (raději nebudu jmenovat, abych na někoho nezapomněl). Příchod Princezny Hannoverské a později cca dvaceti akademiků v tradičních zlatem vyšívaných oblecích, doplněných o další symboly a vyznamenání, zdravila čestná stráž v historizujících uniformách s nablýskanými šavlemi a za doprovodu bubeníka. Po nezbytných projevech, které z různých pohledů prezentovaly Jiřího Kyliána jako světového umělce (to všechno už bylo mnohokrát popsáno) vystoupil sám oslavenec a poděkoval Akademii za významnou poctu, vyzdvihl svou příslušnost k umělecké komunitě tanečního světa, pochválil akademiky, že - vlastně až kvůli němu - založili již devátou kategorii "choreograf". Připomněl, že dva jeho starší kolegové a vynikající umělci - Maurice Béjart a Marcel Marceau - byli přijati do Académie ve volné kategorii - jakoby "nezařaditelní". Oslavenec samozřejmě pozdravil "své" tanečníky a spolupracovníky a poděkoval za úžasné zážitky při společné umělecké práci. Na závěr upozornil, že na tomto místě ještě nikdy nezazněla čeština ..... takže toho využil a poslední dvě věty řekl česky. Sklidil nekonečný potlesk, všichni jsme povstali a každý po svém (jistě) přemýšlel, co to všechno znamená pro taneční umění. Doufám, že, my Češi, jsme v tu chvíli zpytovali svědomí, co všechno ještě musíme udělat doma pro to, aby tanec i zde získal důstojné a naprosto zasloužené místo mezi "krásnými uměními"?! Následoval umělecký program: hudební sextet (dvoje housle, viola, violoncello, historický kontrabas) řízený jedním z akademiků u spinetu. Vybrali čtyři sta let starou hudbu Henryho Purcella s jedním mužským a jedním ženským pěveckým sólem. Po úvodních akordech se na centrálním schodišti zjevila Sabina Kupferberg - Kyliánova životní družka a umělecká múza. V bizardním kostýmu s nařasenou rudou sukní a s tvrdým žlutým trychtýřem v pase obráceným vzhůru. Bílý klaunský obličej, drastické černé stíny kolem očí i dva načesané drdoly po stranách hlavy, perfektně dokreslovaly barokní hudbu i zpěv. Pódiem byl pouze úzký, cca 4 metry v průměru široký kruh ve středu auly, nicméně tanečnice využila především velmi expresívní mimiku a gestiku směřovanou postupně do všech stran sálu. Opravdu dokonale promyšlené minimalistické možnosti prostředí zdánlivě naprosto nevyužitelného pro tanec. Závěr ceremoniálu již byl věnován "instalaci" nového akademika - vlastní meč musí nový člen sám navrhnout a ozdobit symboly svého žánru. Jiří Kylián našel 5 500 let starou sošku egyptské tanečnice, kterou nechal v newyorkském muzeu nascanovat ve 3D a vyrobit nizozemským výtvarníkem. Ikonickou sošku doplnil dvěma perutěmi malého ptáčka tak, aby dojem funkční rukojeti meče byl dokonalý (viz foto). Meč oslavenci předala po krátkém projevu přímo Princezna Hanoverská a tím oficiální část skončila - opět dlouhotrvajícím potleskem vstoje. Na chodbě institutu jsme ještě desítky minut čekali, až se budeme moci s Jiřím aspoň krátce pozdravit a prohodit pár slov, pak si ho někam odvedli akademici a my ostatní jsme na nádvoří areálu mohli ochutnat dobré francouzské víno a pozdravit dávné přátele. Byla to velmi povznášející společnost lidí, kteří mají ve tvářích vepsány nesmazatelné dramatické zážitky: hory propocených trikotů i světla ramp, desítky let tvrdé fyzické dřiny a psychických útrap, nejistoty, odhodlání a nakonec úlevy a nadšení při naplňování geniálních uměleckých vizí českého choreografa. Přes všechno, co musím přetrpět v české kultuře, jsem vděčný, že jsem mohl žít právě v takové době a užívat si umělecké práce a pomoci a přátelství právě takového člověka jakým je Jiří Kylián! 

Při cestě na letiště CDC dne 13. března 2019                                              Antonín Schneider


Dětský taneční svět 

pondělí 18. března 2019 od 19,00 hodin v divadle Hybernia 

Světový den divadla pro děti a mládež slavíme vždy 20. března na popud Světové asociace divadel pro děti a mládež již od počátku tisíciletí. Motto je logické: 

"každé dítě má právo na umělecké zážitky, které byly vytvořeny přímo pro něj"


U mládeže musíme úplně znovu nastartovat dobrou fyzickou kondici a estetickou koordinaci - prostě "tělesnou kulturu" a "pohybovou inteligenci", které právě tanečníci v jakémkoliv věku tak nutně potřebují. Právě proto je dětská taneční výchova nyní výjimečně důležitá a kdo ji dělá kvalitně, kdo promyšleně směřuje k vkusnému, chytrému, dramatickému a citovému scénickému projevu malého interpreta, zaslouží metál! Potřebujeme i dobře promyšlené literární, hudební a výtvarné inspirace, kvalitní inscenační technologie, a také nápaditou propagaci naší práce směrem k pedagogické a rodičovské veřejnosti, k médiím i politikům. Musíme v malém divákovi vzbudit dostatek zvídavosti, fantazie a zvědavosti, lásku k živé kultuře a nonverbálnímu divadlu ..... a ty zážitky musí být tak exkluzívní a hluboké, že mu vydrží na celý život a bude se do tanečního divadla znovu a znovu vracet!? 


Mayday Žvahov: 

 "TCP pokračuje ve válce s prohnilou radnicí v Praze 5" 


Staré kufry pro Lidii Wos

Obracíme se na vás s prosbou o pomoc při zajištění rekvizit pro příští premiéru významné švédské choreografky Lidie Wos. Staré kufry, použitelné pro jevištní ztvárnění uměleckého díla, se opravdu špatně shánějí a přitom jich je po půdách a sklepech jistě dost.

Aktuálně jich potřebujeme 16, ale víme, že se při práci rychle opotřebovávají, takže každý kufr navíc bude velká pomoc! Slibujeme, že dárce jmenovitě uvedeme v premiérovém programu, případně můžeme kufr odkoupit.

Předem děkujeme za pomoc a těšíme se na skvělé exempláře - zkoušky začínají 27. 8. na Žvahově.


Krásné léto, plné sluníčka a modré oblohy, plné usměvavých tváří přeje Taneční centrum Praha, konzervatoř - gymnázium spolu s BPJ a BBP.


Mezinárodní týdny tance 2018                     - 32. ročník 

Vzhledem k intenzívní přípravě 32. ročníku "Mezinárodních týdnů tance" - prvního festivalu současného tance ve Střední Evropě - chceme rámcově představit jeho akce a účastníky.

Tradičně zveme do Prahy významné juniorské soubory - tentokrát to bude "JUNIOR GALA" v neděli 15. dubna od 19,00 hodin ve Vinohradském divadle Bavorský Junior Balet Mnichov se třemi choreografiemi: slavné "Jardi Tancat" Nacha Duata, kvartet "3 preludes" Richarda Siegala a pro nás zcela nové dílo Štěpána Pechara a Ondřeje Vinkláta originálně vytvořené pro Mnichov: "Car chce spát". Dále vystoupí dvě známá pražská juniorská tělesa: Bohemia Balet (Taneční konzervatoř hl. m. Prahy) s novinkou od Hany Litterové "Dům Bernardy Alby " a Balet Praha Junior (Taneční centrum Praha, konzervatoř - gymnázium) s dílem Lidie Wos (Švédsko) "Pět nebeských sól" a ukázkou z domácí dílny - duetem Šimona Kubaně "Opus 13".


Další tradiční štace bude "Happening tanečních konzervatoří" ve středu 25. dubna od 19,00 hodin ve Švandově divadle. S ukázkami svého repertoáru vystoupí tentokrát studenti z Györu, Bratislavy, Brna a Prahy. Chceme prezentovat sklizeň toho nejlepšího, co se letos urodilo ve středoevropských uměleckých školách - na špičkové absolventy (na špičkách, v piškotech i naboso) se moc těšíme!

A jako vždy je tu "MTT Open Air"- v pátek 27. dubna od 15,00 hodin opět vystoupí oba studentské soubory TCP - tedy Balet Praha Junior a Baby Balet Praha na piazettě kostela Sv. Václava ve Štefánikově ulici přímo před radnicí Prahy 5.  Zatím jsme v Praze 5 "doma" a spolu s kulturními občany Prahy 5 doufáme, že zde najdeme s rozumnými komunálními politiky společnou řeč ..... vždyť řeč těla byl úplně první dorozumívací prostředek mezi lidmi!?

Náš taneční svátek 29. duben vyhlásilo UNESCO už v roce 1982, letos nás pořadatelé - ART 4 PEOPLE - všechny opět zvou večer na Střelecký ostrov (je to neděle). Bude tam "open air" jeviště i taneční ponton přímo na Vltavě a pestrá směsice tanečních ukázek mnoha žánrů.

A konečně - festivalové "GALA MTT" jsme rezervovali na neděli 20. května od 19,00 hodin opět v Divadle na Vinohradech. Divadlo bude patřit těm nejlepším z tzv. "nezávislého" .... myslí se vlastně spíše "nekamenného" komorního tanečního divadla. Jednoznačně nedostižným historickým průkopníkem je zde Pražský komorní balet - letos s novým ambiciózním repertoárem a novými vizemi. Představíme také unikátní 2. generaci DekkaDancers - to jsou převážně sólisté Baletu ND, kteří ještě "po šichtě" ve Zlaté kapličce jsou schopni vytvořit originální repertoár a strhujícím způsobem ho interpretovat. Program doplní Balet Praha Junior (TCP), naši mladí cestovatelé po regionech a neúnavní propagátoři tanečního divadla všude tam, kde se najde "pár prken .....".

Součástí festivalu jsou samozřejmě i semináře, masterclassy a workshopy - většinou v sídle TCP na Žvahově - určené ale - na rozdíl od těch prvních slavných masových undergroundových ročníků - již výhradně profesionálním tvůrcům, asistentům, pedagogům a interpretům - tedy těm, kteří toto vše mohou dokonale využít pro diváky tanečního divadla!


Vach Michal - finalista Eurovision Young Dancers 2017

Vach Michal - Monologue
Vach Michal - Monologue

Vánoční taneční scéna 2017

Dovolujeme si Vás pozvat na představení, která jsme v předvánočním období připravili v rámci 22. ročníku festivalu Vánoční taneční scéna - tentokrát v Kongresovém centru Praha.

Pondělí, 18. prosince v 19 hodin - Vítej na světě:

celovečerní rodinný titul tanečního divadla souboru Baby Balet Praha. Dramaturgie se nechala inspirovat výběrem 24 kultovních písní z mimořádně bohaté kolekce Zdeňka Svěráka a Jaroslava Uhlíře. Tanečními scénickými prostředky doplněnými poetickým komentářem Zdeňka Svěráka a filmovou projekcí, se snaží vyjádřit životní moudrost, dramatičnost a humanismus, které jsou v textu písní obsaženy.

Úterý, 19. prosince v 9 a 11 hodin - Vánoční program pro školy:

Pro letošní festival Vánoční taneční scéna připravily oba soubory Tanečního centra Praha - Balet Praha Junior a Baby Balet Praha - unikátní společný Vánoční program pro školy, ve kterém se pojí edukativní charakter tanečního divadla s příjemnou pastorální atmosférou. Potěší zajisté jak žáky a studenty, tak jejich pedagogický doprovod.

Objednávky vstupenek na Vánoční program pro školy zasílejte na adresu: produkce@tanecnicentrum.cz

Úterý, 19. prosince, 17 hodin - Hlavní program - Vánoční taneční scéna 2017

I taneční divadlo se může inspirovat pastorální atmosférou a také o Vánocích vytvořit pestrou kolekci tradičních jednoaktových děl na typickou vánoční hudbu inspirovanou svátečními symboly. Představení sestavují studenti všech věkových úrovní se svými pedagogy, oba školní soubory - Balet Praha Junior, Baby Balet Praha, tentokrát i významní hosté - naši milí starší kolegové z Pražského komorního baletu a další překvapení.

Vstupenky na obě večerní představení zakoupíte v síti Tickteportal:

  • https://www.ticketportal.cz/Venue/100

Těšíme se na Vaši návštěvu.  



Premiéra - NULOVÁ GRAVITACE 2018 - Švandovo divadlo 

Vážení příznivci současného baletního umění, dovolujeme si Vás pozvat na premiéru představení Nulová gravitace 2018 - originální kolekce jednoaktových baletů souboru Balet Praha Junior.

Host večera: Pražský komorní balet

Vybrané choreografie vyjadřují proměnlivou atmosféru doby, vyhraněné umělecké názory i inscenační styly tvůrců a eklektický pohybový slovník interpretů od klasické techniky přes současný tanec po jazz a etnické prvky a také pestré výrazové polohy jednotlivých rolí. Autory choreografií jsou převážně osvědčení zahraniční tvůrci, ale prostor pravidelně dostanou i domácí umělci - pedagogové i absolventi konzervatoře - gymnázia Tanečního centra Praha.

Lístky:  ZDE



Metamorphic

Ve čtvrtek 5. 10. 2017 se starší studenti naší školy ze souboru Ballet Prague Junior podíleli na představení Pražského komorního baletu nazvaného Metamorphic. Představení proběhlo v divadle Ponec a jednalo se o premiéru stejnojmenné choreografie - Metamorphic (Martina Hajdyla Lacová), kterou ztvárnili členové PKB Patrik Čermák a Jitka Tůmová. Mimo to tančili i v choreografii nazvané Teď na druhou (Ondřej Vinklát).

Naši studenti vystoupili s choreografiemi The five solos to heaven (Lidia Woss), I-dentity (Samuel Delvaux) a Opus 13 (Šimon Kubáň) což byla též premiéra.


Golden Prague 2017

30. 9. 2017 se naši studenti jako již každoročně zúčastnili festivalu "Golden Prague 2017" na piazzetě Národního divadla. Stánek s propagací nabízel široké veřejnosti informace o škole, představeních i talentových testech. Ve večerním programu vystoupil náš školní soubor Ballet Prague Junior s choreografií Five solos to heaven (Lidia Woss) a dva naši absolventi (Dominik Vodička, Eliška Nováková) s pass de deaux ze (S)witch lake (Kevin Durwael).