Repertoár 2018/2019

Quatro Dances

Ve středu 27. února 2019 od 19,00 hodin proběhne v divadle Hybernia v Praze celovečerní program Baletu Praha Junior složený ze čtyř jednoaktových baletů, které považujeme za další pokračování naší umělecké vize současného tanečního divadla. Hledáme další nové impulzy - dramatické, hudební výtvarné, zkoušíme nové nápady a efekty, chceme probudit novou fantazii a emoce našeho tradičního publika, a zvědavost nového diváka, který do divadla jen zabloudil ...... a už ho "nepustíme". A hlavně to musí být srozumitelné, poctivě inscenované ....... a naši juniorští interpreti se musí úplně "rozdat".

Je to také jakási "předváděčka" pro naše regionální partnery - tedy vše musí být důsledně mobilní (rychle postavit a ještě rychleji zbourat a naložit a pryč). Z každých pár prken - "která znamenají svět" - se musí rychle vykouzlit "broadwayská" taneční scéna, která musí splnit i ta nejbláznivější přání inscenátorů, ale zároveň se to musí vejít do tří mikrobusů a nesmí to moc stát (už jsme to vyzkoušeli v 98 městech)! Tyhle starosti ale divák nesmí vnímat - musí se bavit a definitivně zařadit taneční divadlo do svého kulturního kalendáře - pak budeme šťastní i my a uděláme pro to doslova všechno (bez ohledu na to, co si myslí grantové komise a ti, co drží v ruce kulturní "kasu"). Taneční umění nemůže být pořád jen tou příslovečnou spící krasavicí, musí se stát chytrou Popelkou, která se po mnoha útrapách přeci jen prosadí .... a navzdory maceše nakonec zazáří.

Začínáme s Leošem Janáčkem ("Intimate Spaces") - v této sezóně si připomínáme obě výročí: narození (165 let) i úmrtí (90 let). Kreutzerova sonáta inspirovala belgického choreografa Samuela Delvaux k úvaze o Mistrovi a jeho rušivých a stále provokujících múzách.

Letošní světovou premiéru švédské choreografky Lidie Wos "A New Beginning" jsme začátkem ledna provedli na Nové scéně Národního divadla - dnes je vlastně 2. premiéra. Hromada kufrů na jevišti vždy evokuje mnoho představ: odcházení, přicházení, loučení, smutek, naději, nové poznání, pálení mostů za minulostí, melancholické vzpomínky ..... vyberte si - na každého se dostane.

"Opus 13" je - už podle čísla - dílo zkušeného absolventa TCP Šimona Kubaně - postavil velmi intimní duet paradoxně zasypaný komerčními zlatými konfetami, které jakoby stále narušují rozjímání muže a ženy v mimořádně technicky náročném partnerském spojení.

"So in Love" je obnovenou premiérou - byl postaven pro Balet Praha Junior před deseti lety a pak přepracován pro Balet v Českých Budějovicích - náročné dílo Attily Egerháziho má mnoho tváří - od kabaretních neónů a taneční show pro ty, co se chtějí především bavit, až po intimní pasáže pro vnímavé diváky, co se nestydí za trochu dojetí a melancholie.



Letem světem

Praha, 30. dubna 2019: Světová premiéra představení Letem světem proběhne ve středu 29. května 2019 od 19,00 hodin v divadle Hybernia v Praze. Pro Baby Balet Praha, který letos slaví 15. výročí založení, je to již třetí celovečerní titul, který sleduje jednotící ústřední téma a dramaturgickou linii pro nejmladší budoucí profesionály - studenty 3. - 5. ročníku TCP. Svět je rozdělen do dvou jednání a devíti "obrazů": Severní Evropa, Jižní Evropa, Západní Evropa, Střední Evropa, Asie, Afrika, Jižní a Severní Amerika a "doma". Každý obraz obsahuje 2 - 4 taneční etudy, které pohybovým slovníkem, hudbou, kostýmy a počítačovou animací - projekcí prezentují příslušnou etnickou oblast. Pořadem provází virtuální moderátor - natočený hlas - který pozve diváka do následujícího "světa" a připomene specifika každé této oblasti, především z hlediska kulturního.

Letem světem má - stejně jako předchozí tituly - zájezdovou verzi pro produkci projektu: "Invaze tance do regionů". Autorkou námětu a scénáře je Vlasta Schneiderová, choreografii jednotlivých obrazů si rozdělili stálí tvůrci a pedagogové TCP Tereza Hloušková, Pavla Königsmarková a Vlasta Schneiderová. V zájmu zvýšení povědomosti o tanci máme několik intimní produkčních informací pro "fajnšmekry": celková délka programu = 100 minut, počet účinkujících = 22, stavba scény = 6 hodin, bourání = 2 hodiny, rozpočet = 1,2 mil. Kč, plánovaný počet repríz = 85 v sezónách 2019 - 2022.Slovo scénáristky: nový projekt BBP pro sezónu 2018/19 navazuje na předchozí představení: Vítej na světě. Zatímco v předchozím choreografickém pásmu byl ústředním tématem člověk, jeho narození a zrání do dospělosti, v novém projektu je ústřední téma: lidé na celém světě.

Svět nás provází od rána do večera, od dětství do stáří - je protějškem našeho bdělého vědomí, nikdy se ho nemůžeme zbavit. Nebude to systematický zeměpisný průvodce. Taneční etudy, prostřednictvím hudby z jednotlivých částí světa, přiblíží charakter, životní styl a kulturu lidí, kteří v příslušném kraji žijí. Stylizovaný pohyb - tanec a hudba zprostředkují veskrze lidské prožívání, sdílenou radost, starost, víru, naději, touhu...

Průvodní slovo doplní charakteristiku obyvatel jednotlivých regionů o zeměpisné, historické či kulturní zajímavosti. Počítačová animace na projekčním horizontu podpoří vstup do dalšího světa i vizuálně - typickými symboly právě navštíveného prostředí, kultury, země.

Jan Patočka si všiml, že český pojem "svět" souvisí se slovem světlo, pro Řeky byl svět: kosmos, tedy krása a řád, latinské mundus znamená čistý, anglické world znamená lidský věk, pokolení. "Na svět nepřicházíme do samoty, ale mezi jiné lidi a jejich přičiněním. Chci-li s někým mluvit, musím překlenout propast a rozdíl mezi mým a jeho světem." (Jan Sokol)

V současné době jsou příležitosti pro dělání věcí "od srdce" velmi redukovány. Náš večer by měl diváky přesvědčit, že ještě stále stojí za to hlouběji poznat a pochopit jaký svět nás to vlastně obklopuje, že přes rozdílnosti je tu společný základ: "Kdo miluje doopravdy, ve své lásce k určité osobě miluje celý svět." (Erich Fromm)



Restart 

Dostali jsme opožděný vánoční dárek od Baletu ND - představení na Nové scéně je pro soubory tanečního divadla vždycky svátek - bez ohledu na to, co si o této budově myslí architekti i někteří divadelníci! Pražský komorní balet - nestor českého komorního tanečního divadla i jeho mladší bratr Balet Praha Junior (Taneční centrum Praha) jsou plně "mobilní" - tohle nenápadné slovo ale v sobě skrývá desítky tun postavených a zbouraných světelných, zvukových a projekčních aparatur, kilometry kabelů, desítky důmyslně skládacích dekorací, kulis, rekvizit, horizontů a rolí baletizolu ..... tak, aby mohly být i na tom nejprimitivnějším jevišti inscenovány choreografie tanečního divadla co nejkvalitněji - tedy poctivě, sugestivně, atraktivně - Jiří Kylián říká prostě "velkoryse"! Oba soubory podstoupí každou sezónu dohromady přes stovku takových uměleckých "misií", takže Nová scéna nebo Stavovské divadlo jsou pro ně jednou za čas skutečně za odměnu! Omlouvám se našim tradičním divákům - těm je tohle všechno jasné ..... tenhle emocionální úvod je určen novému ministrovi kultury a starým grantovým hodnotitelům!

První polovina večera je věnována poslední premiéře PKB: "Svět sedmikrásek" Jiřího Pokorného (dříve NDT v Haagu) jsme zatím viděli pouze při letošní dubnové světové premiéře - všichni jsme součástí jedné stále se proměňující biosféry, symbolické sedmikrásky, stejně jako my, reagují na vnější impulzy, aby uhájily vlastní existenci ve vyváženém organismu přírody. "Intimate Spaces" (Důvěrná místa) od Samuela Delvaux (Belgie) oslavuje Leoše Janáčka a velmi abstraktně se dotýká bolestného vztahu umělce přecitlivělého na "ženskou inspiraci" všude kolem. Janáček má v této sezóně 165. výročí narození a 90. výročí úmrtí. Světová premiéra Lidie Wos (Polsko/Švédsko) "A New Beginning" postavila juniory z BPJ před hromadu starých kufrů, se kterými musí v neustálém pohybu odvyprávět, co kufr na jevišti evokuje - bolestný odchod, rozpačitý příchod, životní rozhodnutí, nejisté čekání na perónu, strach z budoucnosti, melancholické vzpomínky, hledání nového světa a nové naděje - prostě "nový začátek". Je to už čtvrté dílo této skandinávské umělkyně se slovanskými kořeny pro naše tanečníky - a její nároky stále gradují! "Chvilka POEzie" je taneční horor na motivy proslulé básně Edgara Allana Poea "Havran". Choreograf Marek Svobodník říká, že v hororu jde vždycky o čas. Ta či ona věc se stane, otázkou je ale kdy? Koncept Poeovy básně Havran transponoval do černé grotesky, komiksu, situačně až absurdního humoru tvrdšího ražení, avšak s určitou dávkou "poezie".

Dnešní program by měl být dalším příspěvkem do aktuálního - zajímavého a složitého - dialogu nad trochu rozmělněnými pojmy: "nonverbální scénické umělecké dílo", měl by naznačit další limity a hranice "současného tanečního divadla".



Baby Balet Praha: Jak se dělá tanečník a Balet Praha Junior: Stvoření tance

Jedná se o divadelní představení, připravené speciálně pro žáky základních škol a studenty středních škol, které motivuje mladou generaci k aktivnímu přístupu k tanci, divadlu a kultuře. Koncepčně navazuje na představení pro mládež známého choreografa Pavla Šmoka "Jak se dělá balet...", kterých se odehrálo více jak 800 repríz.

Samotné představení Jak se dělá tanečník je produkováno od roku 1994 a Stvoření tance od roku 2004. Studenti a pedagogové absolvovali již přes 900 představení, které v 78 domácích a 17 zahraničních městech vidělo přes 260.000 žáků a učitelů.

Scénář - důvodová zpráva:

Moderátor pořadu představí srozumitelným a uceleným způsobem jednotlivé taneční techniky a jejich historii (klasický, moderní, jazzový a lidový tanec, taneční sporty,...) Každá žánrová oblast je současně prezentována choreografickými ukázkami z kmenového repertoáru tanečního souboru (Baby Balet Praha, Balet Praha Junior). Choreografie mapují nejvýznamnější období a umělecké osobnosti taneční historie od dob klasických romantických baletů až po tvorbu současných choreografů.

Tímto způsobem je možné kultivovat mladé diváky, aby se v přemíře technických a čistě komerčních impulsů naučili vnímat hodnotná umělecká díla, resp. umělecký a výchovný potenciál současného tance a tanečního divadla.

Významný výchovný efekt spočívá také v tom, že diváci neuvidí dospělé taneční hvězdy, zdánlivě nedosažitelných kvalit, ale své vrstevníky, kteří docilují špičkových výkonů na profesionální úrovni. Přehled etud používaných v programu je během jedné sezóny několikrát obměněn - dle aktuálního repertoáru studentů konzervatoře, který studují v průběhu sezóny.

Délka představení je 75 minut bez přestávky, předběžná cena pro žáky je 50 Kč (konečná po dohodě s pořadateli, pedagogický dozor vždy zdarma.)

Představení mohou proběhnout ve vašem městě v následujících termínech - viz tabulka (během tréninkových campů TCP nebo v návaznosti na jiné uměleckých nebo odborné akce s výraznou úsporou za ubytování a dopravu - podrobné info sdělí produkce).